وبمستران ایرانی دائما تشنه کشف راز و رمزهای سئو هستند، در این مطلب نیز سری به مقالات نویسنده انگلیسی
, JOURDAN ROMBOUGH متخصص در میدان دید وبسایت در موتورهای جستجوگر (IMPAQT)
که هم اکنون نیز مدیر بخش بهینه سازی بیش از 500 وبسایت از توابع شرکت بازرگانی MERKLE است زدم
و در بخش سئو، موردی توجه مرا به خود جلب کرد که در نوع خود حائز اهمیت بود. موضوعی که شاید در فضای وب پارسی،
از جمله موارد خرافی و بد جا افتاده در مقوله سئو باشد. در این مطلب، جردن رومبوق به یک پرسش اساسی در سئو پاسخ خواهد داد،
آیا مطالب کپی شده با لینک به منبع، برای توسعه میدان دید مطلب در براوزرها و برای سئوی وبسایت،
بیضرر است و یا مضر. آنچه در ادامه میخوانید ترجمه مقاله ایست در مجموعه تخصصی optimizationtheory .
نگارنده با رعایت اصل امانت داری در ترجمه اقدام به تالیف در بخشهایی که نیازمند توضیحات بیشتر
جهت درک بهتر موضوع برای مخاطب پارسی زبان بود را نموده است.
چرا مطالب تکراری در سایت بد است؟
مشاورین سئو محتوایی را پادشاه سئو میدانند که تکرار در آن دیده نشده و از منابع دیگر برداشته نشده باشد.
گرچه این موضوع شاید در مواردی بیضرر به نظر برسد و در مواردی شامل واژه کپی نشود.
این غیر معمول نیست که مواردی مانند داستان های کوتاه موارد خبری و غیره به عنوان لینکهای مفید
توسط سایر وبسایتها اشتراک گذاری شود اما وبمستران لازم است تفاوت میان چگالی کلی وبسایت خود را بدانند
که در دو فرم خلاصه میشود. محتوای فعال و محتوای اشتراکی. آنچه گوگل در رتبهبندی کلی خود به آن اهمیت میدهد محتوای فعال وبسایت است.
به این معنی که در وبسایتی دویست مطلب وجود دارد. از این تعداد 10 درصد اشتراکی و 90 درصد فعال (اختصاصی) هستند.
در این حالت باید گفت که محتوای فعال این وبسایت مورد تایید است و محتوای اشتراکی آن نیز مورد قبول.
اما در صورتی که این مقوله برعکس و یا حتی مساوی و برابر باشد حتی لینک به منبع تک تک نوشتهها نیز نمیتواند
نظر موتور جستجوگر را در این مورد که این وبسایت کپی بردار است را تغییر دهد.
در این شرایط شما متهم به تلاش برای دستکاری نتایج جستجو با فریبکاری متهم شده و جریمه خواهید شد،
حتی لینک به منابعی که مطالب را نیز از آنجا برداشتهاید وبسایت شما را از جریمه، مصون نخواهد داشت.
اساسنامه گوگل درباره این موضوع چه میگوید؟
Duplicate content on a site is not grounds for action on that site unless it appears that the intent of the duplicate content is to be deceptive and manipulate search engine results
However, in some cases, content is deliberately duplicated across domains in an attempt to manipulate search engine rankings or win more traffic. Deceptive practices like this can result in a poor user experience, when a visitor sees substantially the same content repeated within a set of search results. – Source: Google
به نظر میرسد که نشر مطالب تکراری با هدف دستکاری در نتایج جستجو و فریبکاری صورت میگیرد.
با این حال، در برخی موارد، اشتراک گذارندگان محتوا عمدا در سراسر فضا در تلاش برای دستکاری رتبه بندی موتور جستجو
و یا برنده شدن ترافیک بیشتر کپی برداری را تکرار میکنند. شیوههای فریبندهای مانند
این (اشاره به ذکر لینک منبع، مترجم) باعث تضعیف نتایج جستجو و ایجاد نتایج تکراری در جستجوی کاربر میشود.
بنابراین بر اساس آنچه گفته شد، بازنشر مطالب تکراری حتی با ذکر منبع از آنجا که باعث تضعیف نتایج جستجوی کاربران و ایجاد تکرار در نتایج جستجوی کلمات کلیدی میشود، از نظر سئو برای وبسایت مضر است.
هنگامی که کاربر کلمه کلیدی را سرچ کرده و در 10 صفحه از نتایج با 1 محتوای تکرار شده و پی در پی مواجه میشود
و گوگل از این حرکت وبسایتها متنفر است، چرا که آنها مشتریان گوگل را ناراضی میکنند .
شما میتوانید این نفرت را و دلایل آن را و جریمههای آن را که گوگل در اساسنامه خود آورده، در اینجا مطالعه نمایید. Duplicate content .
چگونه برای پیدا کردن مطالب تکراری در سایت خود جستجو کنید؟
اگر شما در مورد SEO نگران هستند و میخواهید مطمئن شوید که سایت شما مطالب تکراری نداشته باشد،
تعدادی آپشن وجود دارد که آن را چک کنید. محبوبترین ابزار برای این کار استفاده از Copy Scape است
که کار را برای وبمستران ساده نموده و تنها با چند کلیک و وارد کردن آدرس وبسایت اینکار را خودکار انجام میدهد.
گزینههای دیگر برای جستجوی مطالب تکراری در وبسایت، شاملPlagTracker.com ، DupliChecker.com
، PlagiarismChecker.com ، PlagiarismCheck.org ، Plagium.com ، و PaperRater.com است که به نوبه خود هم رایگان بوده و هم امکان دریافت اکانتهای پریمیوم را با امکانات بهتر در اختیار وبمستران قرار میدهند.
چگونه مساله مطالب تکراری را حل و فصل کنیم؟
محتوای اورجینال را از هیچ وبسایتی، حتی با ذکر منبع و لینک به نوشته کپی نکنید .
مطلب اورجینال یک بار برای گوگل به ثبت رسیده و به آن جایگاه اختصاص داده شده است
و در ثانی صاحب نوشتهای که شما آن را برمیدارید ممکن است بسیار خشمگین شده و
در اولین اقدام آدرس وبسایت شما و مطلب برداشته شده را با چند کلیک برای بخش ضد اسپم ارسال نماید
(این امکان در وب پارسی نیز مهیاست. مترجم) . در اینجا نیز به اساسنامه گوگل مراجعه میکنیم:
Google will always show the version we think is most appropriate for users in each given search, which may or may not be the version you’d prefer. – Source: Google
میتوانید از رضایت صاحبان آثار مطمئن شوید و یا مطلب را حذف کنید
مانند وبمستران متمدن، میتوانید فرمی را در وبسایت خود قرار دهید که در بالای آن از تمامی خوانندگان و کاربران و مخاطبین، بخواهید که در صورتی که این متن یا مقاله یا حتی تصویر را کپی برداری و یا متعلق به خود میدانند که بی اجازه برداشت شده، از طریق این فرم به شما به عنوان مدیر سایت گزارش دهند. این کار باعث میشود که مطالب کپی در سایتتان قرار نگیرد و اگر بگیرد، گزارش شده و مدیران دیگر وبسایتها، بر علیه شما به گوگل شکایت نکنند.
گزارش
در نهایت، اگر از وبسایت خود شما با لینک یا بدون لینک منبع، مطلبی برداشت شد، شما میتوانید درخواست دادرسی در زمینه نقض قوانین حق تکثیر را برای گوگل در آدرس Removing Content From Google ارسال کرده و درخواست رسیدگی نمایید. اگر مدیر سایت دیگری که مطلب شما را بدون رضایت شما برداشته، مطلب را پاک نکند شما با این درخواست از گوگل میخواهید که این کار را انجام دهد و گوگل با اجحاف به تاریخ نوشتهها در دو وبسایت (که غیر قابل تغییر دادن است. مترجم) به درخواست شما رسیدگی خواهد کرد.
نتیجه نهایی
به یاد داشته باشید، که مطالب تکراری به خودی خود مضر نیست اما بر اساس همان چگالی که در ابتدای مطلب در مورد محتوای اشتراکی و فعال گفته شد. هر چند که مشاورین سئو معتقدند که تکرار مطلب در هر شرایطی برای جستجوگرها خوشایند نیست و ممکن است آنها به سرعت متقاعد شوند که شما در حال استفاده از تکنیکهای مخرب و برای اهداف مخرب، مانند فریب موتورهای جستجو برای بالاتر بردن رتبه سایت خود بیش از سایتهای دیگر که صاحب محتوای اصلی هستند، بودهاید. با این حال، اگر شما مطالب تکراری برای مقاصد غیر مخرب (مانند داشتن نسخه در انجمن، به نقل از کسی، یا ارجاع اطلاعات خوب) را دارید، به یاد داشته باشید که همیشه به منبع لینک دهید و مطمئن شوید که صاحب مطلب اصلی را در جریان قرار دادهاید و رضایت او را جلب کردهاید.