سئو ارزان و حرفه ای بصورت تضمینی
استخدام متخصص سئو
سئو برندینگ | بهینه سازی سایت
Search Engine Optimazation
چرا بهینه سازی سایت خود را به ادروم بسپاریم؟
- ما بیش از صدها نمونه کار معتبر داریم.
- ما از روش سئوی کلاه سفید استفاده میکنیم.
- ما بصورت دوره ای گزارش روند کار پروژه شما را در اختیارتان میگذاریم.
- تعرفه های ما بسیار مناسب است و متناسب با هر بودجه ای.
- ما از تمام قوانین گوگل و متدهای روز پیروی میکنیم.
- اخذ قرارداد برای انجام پروژه شما همراه با تضمین.
- امکان پرداخت اقساطی هزینه های پروژه
استخدام سئوکار
چنانچه نیازمند استخدام متخصص سئو بصورت غیرحضوری هستید میتوانید روی تیم ما حساب کنید.ما با توجه به درخواست شما یک متخصص بصورت نیمه وقت یا چند متخصص بصورت تمام وقت بصورت اختصاصی برای پروژه شما در نظر میگیریم.تمامی متخصص ها در ساعات اداری در دفترکاری حضور داشته و شما میتوانید اقدام به برقراری ارتباط با آنها یا مراجعه و برگزاری جلسات حضوری نمایید…
سئو اقساطی
پلن سئو اقساطی برای آن دسته از افراد پیش بینی شده است که توانایی پرداخت هزینه های پروژه بصورت یکجا را ندارند.لازم به ذکر است سئو قسطی به معنای فازبندی پروژه و انجام امور مربوطه به صورت ماهانه نمیباشد و صرفا مبالغ سفارش طی شرایطی توافقی در اقساط ماهانه در طول یکسال پرداخت میگردد.جهت استفاده از پکیج های سئو اقساطی میتوانید از طریق دو روش اقدام به عمل آوردید :
- تماس با سئوکاران ما و دریافت مشاوره و ثبت سفارش
- اقدام به ثبت سفارش از طریق فرم سفارش آنلاین
- البته لازم به ذکر است با توجه به تورم حاکم بر کشور در پلن های سئو اقساطی مبالغ پرداختی با احتساب تورم نمایش داده میشود.
- تمامی مراحل پرداخت اقساط آنلاین میباشد و در هر ماه , شما میتوانید با ورود به پنل کاربری خود اقدام به پرداخت اقساط خود نمایید.
- سئو قسطی فرصتی بی نظیر را در اختیار شما میگذارد تا بتوانید پلن های بزرگتری را برای پروژه خود اجرا کنید.
بیشتر بدانید
سئو (بهینه سازی موتور جستجو) چیست؟ راهنمای کامل برای کسب رتبه برتر در نتایج گوگل
سئو (بهینه سازی موتور جستجو) یکی از استراتژیهای اصلی در بازاریابی دیجیتال است. تمام کسب و کارهای آنلاین میخواهند در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل برترین جایگاه را داشته باشند.
از طرف دیگر کاربران در دنیای وب به دنبال بهترین لینکها برای یافتن اطلاعات مرتبط با موضوعات موردنظر خود هستند. گاهی اوقات این لینکها در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو ظاهر نمیشوند. درنتیجه کاربران نمیتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. یک استراتژی سئوی خوب به کاربران شما کمک میکند تا لینک صفحات سایت شما را در صفحات ابتدایی موتورهای جستجو مشاهده کنند. بنابراین آنها بیشتر با سایت، وبلاگ یا کسب و کار آنلاین شما آشنا میشوند. درنتیجه تعداد بازدیدکنندگان سایت شما، فرصتهای بهبود نرخ تبدیل و اعتبار شما در بازار افزایش می یابد.
در واقع شما میتوانید بدون سرمایه گذاری در تبلیغات پولی و از طریق بهینه سازی صفحات خود و ارتباط با سایتهای دیگر به تمام این اهداف برسید. زیرا با اجرای استراتژیهای سئو، تجربه جستجو و هدایت کاربران در سایت شما بهبود می یابد.
بنابراین ما یک راهنمای کامل سئو را برای شما آماده کرده ایم. این راهنما به شما کمک میکند تا به اهداف اصلی خود به منظور کسب برترین رتبه در نتایج موتورهای جستجو دست یابید.
سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، مجموعه ای از استراتژیها است که برای بهینه سازی سایتها، وبلاگها و سایر صفحات در دنیای آنلاین استفاده میشوند. تمرکز این استراتژی بر روی بهبود موقعیت شما در نتایج موتورهای جستجو به صورت ارگانیک است. موتورهای جستجو در هر ثانیه میلیونها جستجو را پردازش میکنند. به طور کلی گوگل در بین تمام موتورهای جستجو، محبوبترین است. هر روز کاربران برای یافتن پاسخ سؤالات مختلف خود، در گوگل جستجو میکنند (از جستجوی بهترین هتل برای سفرها گرفته تا یافتن توضیحات در مورد نظریه تکامل). ابتدا گوگل نتایج هر جستجو را بر اساس بهترین پاسخها سازماندهی میکند. آمارهای زیر نشان دهنده آن است که کاربران چقدر به انتخابهای این موتور جستجو اعتماد دارند:
- تقریباً 30 درصد از کل کلیکها بر روی سه لینک برتر ارگانیک انجام میشود.
- فقط 78/0 درصد از کاربران به لینکهای صفحه دوم نتایج دسترسی دارند.
برای درک ارتباط بین رتبه بندی سایت و تعداد کلیکها به نمودار زیر نگاه کنید:
هر جستجویی که توسط کاربران انجام میشود، فرصتی برای برند شما است تا بهترین پاسخ را برای موضوعات و مسائل آنها ارائه دهد. وقتی شما بهترین پاسخ را برای موضوعات جستجو شده کاربران ارائه دهید، شانس شما برای افزایش بازدید، کلیک، ترافیک ارگانیک و افزایش مدت زمان حضور کاربران، بیشتر خواهد شد. اما برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید به گوگل ثابت کنید که سایت شما بهترین و کاملترین پاسخ را دارد و شایسته قرار گرفتن در رتبه اول SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) است. سایت شما علاوه بر محتوای باکیفیت و عالی، باید مفید و مرتبط با نیازهای بازار هدف شما باشد. همچنین گوگل باید به راحتی بتواند صفحات آن را بخواند. تمام این موارد جز اهداف استراتژیهای سئو هستند.
علاوه بر این سئو در SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) نقش اساسی دارد، به طوری که تمام استراتژیهای موتورهای جستجو مثل تبلیغات پولی و لینکهای اسپانسر شده را تحت پوشش قرار میدهد. از طرف دیگر، استراتژی سئو فقط طبق استراتژیهای ارگانیک اجرا میشود و با استراتژیهای پولی در رسانه ها، ارتباطی ندارد. بنابراین بهینه سازی موتورهای جستجو موجب افزایش بازگشت سرمایه (ROI) و کاهش هزینه های جذب مشتری (CAC) میشود.
چرا سئو اهمیت دارد؟
امروزه کاربران گوگل فقط به دنبال یافتن حقایق و پاسخ سؤالات خود نیستند. آنها از موتورهای جستجو به عنوان ابزاری برای دریافت انواع اطلاعات استفاده میکنند (از اشعار شاعران معروف گرفته تا توصیه های مربوط به برقراری ارتباط با دیگران). به عبارت دیگر، کاربران دلایل متنوع و پیچیده ای برای یافتن سؤالات خود در موتورهای جستجو دارند. بنابراین گوگل و سایر موتورهای جستجو برای همگام شدن با نیازهای کاربران خود همیشه در حال تکامل هستند. با پیشرفت موتورهای جستجو، سئو هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اگر وبسایت شما به سؤالات جستجوگران پاسخ میدهد یا محصولات شما برای مشتریان شما مفید است، بدون اجرای استراتژیهای سئو هیچکدام از این کارها برای شما فایده ای نخواهند داشت. زیرا اگر موتورهای جستجو در وبسایت شما نخزند و آن را ایندکس و رتبه بندی نکنند، هیچ کاربر آنلاینی آن را پیدا نخواهد کرد.
بنابراین یک استراتژی قوی و جامع سئو:
- به شما کمک میکند با دریافت کلیک بیشتر و افزایش ترافیک در SERP به رتبه بالایی برسید.
- اعتبار سایت شما را افزایش میدهد که همیشه منجر به کسب رتبه بالاتر میشود.
- سایت شما را نسبت به رقبا متمایز میکند.
- دسترسی به حوزه کاری شما را توسعه میدهد و مخاطبان شما را جذب میکند.
- میزان مشارکت کلی شما را افزایش میدهد.
- تجربه کاربر را در وبسایت یا فروشگاه آنلاین شما بهبود میبخشد.
- در صورت داشتن یک کسب و کار سنتی، راه را برای خرید افراد غیربومی باز میکند.
در نهایت، سئو عامل اصلی برای دیده شدن سایت شما، جذب مخاطبان هدف و موفقیت کسب و کار شما است.
شما باید به این نکته مهم توجه کنید که همراه با تغییر الگوریتمهای موتورهای جستجو و انتظارات مصرفکنندگان باید روی بهترین روشهای سئو تسلط داشته باشید. یعنی با یکبار مطالعه روشهای سئو، نمیتوانید به طور مداوم آنها را اجرا کنید. در واقع شما باید با به روز رسانی اطلاعات خود، بهترین روشهای سئو را دنبال کنید.
مراحل شروع یک استراتژی سئو
برای دستیابی به ترافیک ارگانیک بالاتر، باید محتوای منتشر شده شما مخاطبان خاصی را هدف قرار دهد. اما افراد چگونه میتوانند محتوای شما را پیدا کنند؟ مانند سایر استراتژیهای بازاریابی، استراتژی سئو هم با برنامه ریزی آغاز میشود. شما باید هنگام برنامه ریزی مشخص کنید با روشهای سئو میخواهید به چه نتایجی برسید، مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و شما چگونه میخواهید آنها را جذب کنید؟ در واقع برنامه ریزی راه موفقیت استراتژی شما را هموار میکند. همچنین، شما باید به این نکته توجه کنید که نتایج یک استراتژی سئو در میان مدت و بلندمدت مشخص میشود. بنابراین نباید انتظار داشته باشید که مانند تبلیغات و لینکهای اسپانسر شده، به سرعت به موفقیت برسید. با این حال، نتایج سئو در بلندمدت پایدارتر است. با در نظر گرفتن این موضوع، ما در ادامه این مقاله به مراحل اصلی تعیین استراتژی سئو میپردازیم.
اهداف سئو را تعریف کنید
اولین گام در ایجاد استراتژی، تعیین اهداف برای بهینه سازی یک سایت، وبلاگ یا کسب و کار آنلاین است. برای انجام این کار، شما باید ابتدا به این سؤال پاسخ دهید که میخواهید از سئو برای چه هدفی استفاده کنید. اهداف یک استراتژی سئو بسیار متنوع است:
- افزایش ترافیک ارگانیک
- افزایش ایجاد لیدها
- افزایش فروش
- کاهش هزینه جذب مشتری (CAC)
- بهبود آموزش در حوزه خود
- افزایش اعتبار برند
شما باید همیشه این اهداف سئو را با اهداف کلی برند خود هماهنگ کنید. به عنوان مثال اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، سئو میتواند با قرار دادن سایت شرکت شما در رتبه های برتر نتایج جستجوی گوگل، به شما در رسیدن به این هدف کمک کند.
پرسونا (شخصیت) خریدار خود را تعریف کنید
تعریف پرسونا یا شخصیت خریدار از دیگر مراحل مهم برنامه ریزی برای سئو است. شما باید مشخص کنید که استراتژی سئوی شما برای کدام دسته از افراد است؟ شما با چه افرادی در ارتباط هستید؟ چه افرادی وارد کسب و کار شما میشوند؟ شما میتوانید با تعریف پرسونای خریدار خود تا حدودی یک شخصیت ساختگی از او بسازید که منعکس کننده مشتری ایده آل برند شما است و در نهایت با شناخت سؤالات، مشکلات و نیازهای واقعی او میتوانید به رفع آنها کمک کنید. پرسونای خریدار باید بر اساس داده های واقعی به دست آمده از مشتریان ساخته شود. این داده ها از طریق ابزارهایی مانند نظرسنجی، پرسشنامه و مصاحبه به دست می آیند. شما باید در ایجاد پرسونای خریدار به خواسته های متنوع مشتری خود در طول مراحل قیف فروش توجه کنید.
شما میتوانید از این اطلاعات برای تعیین کلمات کلیدی استفاده کنید. کلمات کلیدی عمومیتربرای مشتریانی که در بالای قیف فروش قرار دارند، مناسب هستند. هرچقدر به سمت پایین قیف فروش نزدیک میشوید، کلمات کلیدی خاصتر را در محتوای خود بگنجانید.
از ابزارهای برتر سئو استفاده کنید
شما باید برای شروع یک استراتژی سئو، با ابزارهای اصلی آن آشنا باشید. این ابزارها با توجه به نقطه شروع فعالیت شما، برنامه ریزیها و بهینهسازیهای اصلی را انجام میدهند و تأثیر هر یک از اقدامات را بررسی میکنند. طراحان و صاحبان وبسایتها در اکثر اوقات، از دو ابزار اصلی زیر استفاده میکنند:
- Google Analytics
- Google Search Console
این دو ابزار معروف سئو به طور رایگان توسط گوگل ارائه شده اند و نقش مهمی در سنجش استراتژیهای سئوی شما دارند. در ادامه این مقاله بیشتر با این ابزارها آشنا خواهید شد.
معرفی ابزار Google Analytics
Google Analytics یکی از پرکاربردترین ابزارهای تجزیه و تحلیل در دنیای وب است و مجموعه ای متنوع از منابع را برای ارزیابی عملکرد استراتژیهای بازاریابی دیجیتال، در اختیار کاربران خود قرار میدهد.
Google Analytics، به شیوه های مختلفی میتواند در حوزه سئو به شما کمک کند:
- درک بهتر مخاطبان برای ایجاد پرسونای خریدار
- شناسایی صفحات پربازدید و صفحاتی که عملکرد بهتری دارند
- نظارت بر آمار ترافیک ارگانیک
- تشخیص کانالهایی که بیشترین ترافیک را ایجاد میکنند (ایمیل، شبکه های اجتماعی و غیره).
- درک تعامل کاربران (میزان ترک صفحه، مدت زمان هر بازدید در هر یک از صفحات).
- نظارت بر میزان تبدیلهای ایجاد شده از طریق استراتژی سئو
این موارد تنها چند نمونه از اطلاعات هستند که شما میتوانید با کمک ابزار Google Analytics به آنها دست یابید و از مرحله برنامه ریزی تا اجرای سئو از آنها استفاده کنید.
معرفی ابزار Google Search Console
Google Search Console ابزاری است که ارتباط بین سایت و گوگل را تسهیل میکند و یک گزارش مفید از سئوی سایت به شما ارائه میدهد. در این گزارش مواردی وجود دارند که به شما کمک میکنند:
- مشکل ایندکسینگ سایت خود را پیدا کنید.
- از هک شدن یا جریمه شدن سایت خود توسط گوگل آگاه شوید.
- میانگین رتبه صفحات خود را در SERP ها بررسی کنید.
- از نرخ کلیک ارگانیک صفحات خود در SERP ها اطلاعات کسب کنید.
- کلمات کلیدی سایت خود را که در SERP ها قرار دارند، شناسایی کنید.
- سایتهایی را که به سایت شما بک لینک میدهند، پیدا کنید.
- از گوگل درخواست کنید بک لینکهای مشکوک به سایت شما را حذف کند.
عملکرد کنسول جستجوی گوگل کمی تخصصیتر است و بیشتر وب مسترها از آن استفاده میکنند. اما به دلیل داشتن رابط کاربر پسند، هر کسی میتواند از آن برای شناسایی و هدایت درخواستهای خود به متخصصان حرفه ای استفاده کند.
علاوه بر این شما با اطلاعات این ابزار میتوانید به چشم اندازهای ارزشمندی برای بهینهسازی محتوای خود برسید. همچنین این ابزار، اطلاعات لازم را در مورد میزان کلیک بر روی کلمات کلیدی اصلی شما و جستجوهایی که منجر به ایجاد ترافیک ارگانیک در صفحات شما میشوند، ارائه میدهد.
شناخت انواع جستجوها در استراتژی سئو
در طول فرآیند خرید، افراد ممکن است از جستجوهای مختلفی برای یافتن پاسخ سؤالات خود استفاده کنند. درک هدف جستجوگران در ایجاد استراتژیهای سئو و تولید محتوای باکیفیت اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این امر به شما کمک میکند تا نیازهای کاربران را با محصولات و خدمات برند خود همسو کنید. در ادامه این بخش به مهمترین انواع جستجوها میپردازیم:
- جستجوهای هدایت شده
جستجوی هدایت شده به جستجویی گفته میشود که کاربر از قبل میداند به دنبال کدام سایت است و به ندرت سایت مقصد خود را تغییر میدهد. او فقط از گوگل بهعنوان یک ابزار میانبر استفاده میکند و به جای به خاطر سپردن یک آدرسURL خاص، به دنبال لینکهای ارائه شده آن در گوگل است.
- جستجوهای معاملاتی
جستجوی معاملاتی توسط کاربرانی که قصد خرید دارند، انجام میشود. به عنوان مثال، ممکن است یک کاربر در موتور جستجو به دنبال خرید یک محصول، پیدا کردن آدرس فروشگاه یا مقایسه قیمتها باشند. این جستجوها ارزش زیادی برای سایت دارند. زیرا با توجه به اینکه کاربر در مراحل بالاتر فرآیند خرید قرار دارد، موجب افزایش فروش محصولات شما میشوند.
- جستجوهای اطلاعاتی
در این نوع جستجوها کاربران به دنبال اطلاعات خاصی در مورد یک موضوع، محصول یا یک برند هستند. در جستجوهای اطلاعاتی هنوز کاربر نمیداند کدام محصول یا برند را انتخاب کند، زیرا در ابتدای فرآیند خرید قرار دارد.
- جستجوی منطقه ای
این نوع جستجوها مربوط به منطقه جغرافیایی یا یافتن یک آدرس خاص هستند. به عنوان مثال کاربرانی که به دنبال آدرس رستورانها، سینماها، فروشگاهها، هتلها، مدارس، یا شرکتهای موردنظر خود هستند، از این نوع جستجوها استفاده میکنند.
البته انواع دیگری از جستجوها هم وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:
- خبری
- موسیقی
- علمی
- تصویری
- ویدئویی
چگونه تحقیق برای انتخاب کلمات کلیدی را انجام دهیم؟
هدف از انجام تحقیق برای انتخاب کلمه کلیدی این است که عبارات جستجو شده توسط کاربران را با توجه به حجم جستجو، نرخ تبدیل و رقابتی بودن شناسایی کنید. سپس عبارتهایی که بیشترین پتانسیل را در موفقیت استراتژی سئوی شما دارند، انتخاب نمایید. در واقع این تحقیق از ابزارهای اصلی برنامه ریزی در استراتژی سئو و بازاریابی محتوا است. علاوه بر این با اطلاعات این تحقیق شما میتوانید فرصتهای بهینه سازی صفحات سایت خود را شناسایی کنید و بر اساس اولویت بندی، محتوا ایجاد نمایید. تحقیق برای انتخاب کلمه کلیدی معمولاً با اصطلاحات مرتبط با حوزه فعالیت شما یا محصول و برند شما شروع میشود. شما میتوانید از ابزارهای Google Analytics و Google Search Console و یا سایر ابزارهای مرتبط برای یافتن کلمه کلیدی استفاده کنید و از آنها به ایده های ارزشمندی برسید.
شما پس از یافتن کلمات کلیدی موردنظر خود، باید آنها را سازماندهی کنید. شما میتوانید با توجه به مراحل قیف فروش، اصطلاحات پرکاربرد را انتخاب کنید و آنها را بر اساس بیشترین پتانسیلی که در موفقیت استراتژی سئوی شما دارند، مرتب نمایید. به عنوان مثال اگر شما یک وبلاگ را در سایت خود راه اندازی کرده اید، میتوانید با کلمه کلیدی که بیشترین ترافیک را به سمت وبلاگ شما هدایت میکند، کار خود را شروع کنید و برای آن کلمه کلیدی یک محتوای بهینه سازی شده ایجاد نمایید تا کاربران بیشتری به وبلاگ شما جذب شوند.
معرفی مهمترین ابزارهای یافتن کلمات کلیدی در استراتژی سئو
آیا میخواهید از ابزارهای خاصی برای یافتن عبارات و شناسایی فرصتهای مهم جذب ترافیک ارگانیک استفاده کنید؟ شما با کمک ابزارهای مخصوص یافتن کلمات کلیدی میتوانید به این هدف برسید. استفاده از این ابزارها برای برنامه ریزی استراتژی سئو ضروری است، زیرا به شما کمک میکنند به ایده هایی جالبی برای انتخاب کلمات کلیدی برسید، قدرت بالقوه و میزان رقابت هر یک از آنها را درک کنید و بر اساس اولویت بندی بهینه سازی، آنها را سازماندهی نماید. ابزارهای متنوع رایگان و پولی برای این کار وجود دارند.
ابزارهای رایگانی که به شما در یافتن کلمات کلیدی خاص کمک میکنند، عبارتند از:
- Google Ads keyword planner: این ابزار در بررسی حجم جستجو و هزینه هر کلیک به شما کمک میکند.
- Keyword tool و: Ubersuggest این ابزار برای ایجاد لیستی از ایده ها به منظور انتخاب کلمات کلیدی کاربرد دارد.
- Google Search Console: با این ابزار میتوانید بررسی کنید از چه کلماتی برای هدایت ترافیک به سایتها و ارتباط بین صفحات استفاده شده است.
- :Google Trends شما میتوانید با این ابزار روند جستجوها را بر اساس یک موضوع خاص بررسی کنید.
ابزارهای پولی دارای امکانات قدرتمندتری برای جستجوی کلمات کلیدی مناسب هستند. این دسته از ابزارها عبارات کلیدی را بر اساس حجم آنها، نرخ کلیکها، میزان دشواری در رتبه بندی و سایر داده ها پیشنهاد میکنند. پلتفرمهای مهم پولی عبارتند از:
- SEMrush
- Ahrefs
- Moz Keyword Explorer
البته در این ابزارها، برخی از منابع به صورت رایگان در دسترس هستند، اما شما با طرحهای پولی میتوانید از امکانات کامل آنها استفاده کنید.
عملکرد موتورهای جستجو چگونه است؟
موتورهای جستجو، سیستمها یا الگوریتمهایی هستند که با حرکت در بین محتواهای سایتها، آنها را به طور منظم و بر اساس جستجوهای کاربر، فهرست بندی و رتبهبندی میکنند. هنگام بحث در مورد موتورهای جستجو، نباید هدف فقط گوگل باشد، بلکه باید به سایر موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو هم توجه شود. حتی یوتیوب و پینترست هم به عنوان موتورهای جستجو شناخته شده اند؛ زیرا اغلب افراد از آنها برای جستجو و یافتن محتوا استفاده میکنند. اما به دلیل اینکه گوگل تقریباً 92 درصد از سهم جستجوها را در فضای آنلاین به خود اختصاص داده است، به عنوان برترین موتور جستجوی جهان شناخته شده است. هر موتور جستجو رویکرد و معیارهای خاص خود را برای رتبه بندی محتواها دارد. اما همیشه همه آنها یک هدف نهایی دارند: نمایش بهترین نتایج در پاسخ به جستجوهای کاربران.
آیا تاکنون از خودتان سؤال کرده اید که گوگل هنگام جستجوی کاربران دقیقاً چگونه عمل میکند؟ با اینکه نمایش نتایج جستجو به اندازه چند میلی ثانیه طول میکشد، اما گوگل این کار را طی یک فرآیند طولانی انجام میدهد تا بتواند لیستی مرتب شده از محتواهای موجود در وبسایتها را برای پاسخ به سؤال شما نشان دهد.
به طور کلی موتورهای جستجو طی سه مرحله، فرآیند نمایش محتواها را انجام میدهند. ابتدا موتورهای جستجو با استفاده از رباتها که با نام اسپایدرها هم شناخته میشوند، در محتوای سایتها حرکت میکنند یا به اصطلاح میخزند. این رباتها در گوگل Googlebot نام دارند و با جستجوی ارتباط بین لینکها در تمام وبسایتها، صفحات جدید و به روز را پیدا میکنند. سپس صفحات خزیده شده به ایندکس (فهرست) موتورهای جستجو اضافه میشوند. این ایندکس به عنوان یک کتابخانه بزرگ برای محتوای تمام سایتها عمل میکند. موتورهای جستجو در هنگام ایندکس کردن صفحات سایتها، آنها را بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده توسط رباتها مرتب میکنند؛ مانند مدت زمان بارگذاری مطالب و کلمات کلیدی. موتورهای جستجو همیشه فرآیند خزیدن و ایندکس کردن صفحات را انجام میدهند.
در واقع رباتها همیشه در حال جستجو و سازماندهی محتواهای موجود در فضای آنلاین هستند. اما این محتواها بر اساس رتبه بندی موتورهای جستجو، برای کاربران نمایش داده میشوند. هر بار که کاربر موضوعی را جستجو میکند، رتبه بندی محتواها انجام میشود و این رتبه بندی محور اصلی اقدامات مرتبط با سئو است. گوگل با توجه به کلمات و عبارات کلیدی جستجو شده کاربران، به سرعت فهرستی از صفحات را پیدا میکند که با آنها مطابقت دارند. سپس پاسخ سؤالات کاربران را نمایش میدهد.
بنابراین الگوریتم جستجو، بر اساس رابطه بین کلمات کلیدی جستجو شده و عبارات موجود در محتوا و همچنین یک سری عوامل دیگر، صفحات را رتبه بندی میکند. صفحاتی که دارای بهترین تجربه کاربری هستند، در صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری دارند.
الگوریتم گوگل و معرفی جدیدترین به روز رسانیهای آن
الگوریتم گوگل با مجموعه اقدامات خود، نحوه رتبه بندی لینکها را در صفحه نتایج جستجوی ارگانیک مشخص میکند. در واقع این الگوریتم صفحات را برای نمایش بهترین نتایج، مرتب میکند و برای رسیدن به این هدف یک سری معیارها دارد. این معیارها به طور مداوم به روز رسانی میشوند تا صفحات مرتبطتری به کاربران نمایش داده شود.
هدف گوگل از این بهروزرسانیها، علاوه بر بهبود رتبه بندی نتایج، حذف یا کاهش رتبه محتواهای مضر و بی کیفیت است. زیرا میتوانند بر روی تجربه کاربر تأثیر منفی داشته باشند. گوگل هر سال هزاران به روز رسانی را در الگوریتم خود انجام میدهد، اما ما در ادامه این بخش چند مورد از آنها را که بر روی سئو تأثیر زیادی دارند، معرفی کرده ایم. موارد زیر از بهروزرسانیهای اصلی الگوریتم گوگل در سالهای اخیر هستند:
panda (2011): در این به روز رسانی صفحات سایتهایی که محتوایی با کیفیت پایین دارند و از شیوه های بد سئو مانند کلمات کلیدی بیش از حد و حجم زیاد لینکها استفاده میکنند، جریمه میشوند.
penguin (2012): طبق این به روز رسانی سایتهایی که دارای بک لینکهای بی کیفیت هستند، جریمه میشوند. همچنین به صفحات سایتهایی که لینکهای متنی را از سایتهای با کیفیت و معتبر دریافت میکنند، رتبه بالاتری اختصاص میدهد.
hummingbird (2013): در این تغییر جدید، الگوریتم گوگل رتبه بندی صفحات را از طریق افزایش مطابقت بین کلمه کلیدی و هدف جستجوگر، بهبود بخشید.
Mobilegeddon (2015): در این به روز رسانی سازگاری صفحات سایت با موبایل به یک عامل اصلی برای رتبه بندی تبدیل شد.
RankBrain (2015): در RankBrain از فناوریهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای درک بهتر اهداف جستجوگران استفاده شد.
: Mobile-First Index در این به روز رسانی صفحات سازگار با موبایل به عنوان صفحات اصلی برای رتبه بندی در نظر گرفته شدند.
BERT (2019): در این تغییر از یک سیستم هوش مصنوعی تخصصی، برای درک زبان طبیعی افراد در هنگام جستجوها استفاده شد.
مهمترین فاکتورهای رتبه بندی صفحات وب در گوگل چیست؟
به طور کلی الگوریتم گوگل از بیش از 200 فاکتور برای رتبه بندی صفحات وب استفاده میکند. رابطه بین این فاکتورها، عامل تعیین کننده رتبه صفحات در SERP ها است.
به طور کلی گوگل این فاکتورها را در اختیار افراد قرار نداده است، اما در برخی از اظهارات مدیران آن، تعدادی از آنها فاش شده است. علاوه بر این، افرادی که در حوزه سئو فعالیت میکنند مطالعاتی را برای تعیین تأثیر برخی از فعالیتها در رتبهبندی صفحات، انجام داده اند. به طور کلی مشخص شد که دو گروه فاکتور در رتبه بندی صفحات نقش دارند: فاکتورهای داخل صفحه (سئوی داخلی) و فاکتورهای خارج از صفحه (سئوی خارجی).
سئوی داخل صفحه چیست؟
سئوی داخل صفحه مربوط به بهینه سازی عناصر داخلی یک وبسایت یا وبلاگ است. فاکتورهای «داخل صفحه» عواملی هستند که مدیر سایت میتواند از طریق آنها صفحات خود را بهینهسازی کند تا تجربه کاربران در سایت او بهبود یابد و گوگل آسانتر مطالب آن را تشخیص دهد. این فاکتورهای بهینهسازی باید با استراتژیهای کلی بازاریابی محتوای شما ترکیب شوند؛ زیرا اکثر آنها مربوط به مطالب منتشر شده در صفحات سایت یا وبلاگ شما هستند. در این بخش ما به مهمترین عوامل استراتژی سئوی داخل صفحه که در بهینه سازی یک صفحه نقش دارند، میپردازیم.
مهمترین عوامل در استراتژی سئوی داخل صفحه
هدف کاربر
شما نباید در سئو به دنبال آنچه کاربران جستجو میکنند، باشید، بلکه باید بفهمید آنها به دنبال چه چیزی هستند. بنابراین در بهینه سازی داخل صفحه، باید روی هدف جستجوگر متمرکز شوید. زیرا هدف یک جستجوگر با جستجوگر دیگر متفاوت است. درنتیجه محتوای شما باید با آنچه کاربران انتظار دارند پیدا کنند، مطابقت داشته باشد.
گوگل هم بر روی انتظارات و خواسته های کاربران تمرکز میکند. بنابراین، چالش اصلی در استراتژی سئوی داخلی و محتوا، درک هدف کاربران طبق الگوریتمهای موتورهای جستجو است و بهترین راه برای درک هدف کاربر، گوگل است.
شما باید همیشه از برترین نتایج جستجو برای انتخاب یک کلمه کلیدی خاص استفاده کنید تا بدانید چگونه باید به موضوع موردنظر خود نزدیک شوید و ابعاد بیشتری را به آن اضافه کنید. شما حتی میتوانید با ارائه محتوای بهینهتر و کاملتر، از صفحات برتر سبقت بگیرید.
طول محتوا
با اینکه طول محتوا روی رتبه بندی یک صفحه تأثیر دارد، اما در الگوریتم گوگل، مستقیماً بر روی رتبه بندی تأثیر ندارد. محتواهای طولانیتر معمولاً کاملتر هستند و با ارائه جزئیات بیشتر، به طور عمیق به موضوع میپردازند. درنتیجه، این نوع محتواها بهتر به سؤالات کاربران پاسخ میدهند. اما این موضوع، یک قاعده عمومی در بهینه سازی محتوا نیست. زیرا طول هر محتوا میتواند بر اساس موضوع یا شخصیت خریدار متفاوت باشد.
تعداد محتواهای منتشر شده
کمیت محتواهای منتشر شده یکی از فاکتورهای مهم در سئوی داخل صفحه است، زیرا با انتشار محتوای بیشتر، شانس شما برای بهبود رتبه بندی افزایش خواهد یافت. با این حال، شما نباید فقط روی تعداد محتواها تمرکز کنید و بین کیفیت و کمیت محتواها تعادل داشته باشید. وقتی شما صدها محتوا را که هیچ ارتباطی به هم ندارند و به سؤالات کاربران هم پاسخ نمیدهند، منتشر کنید، نه تنها هیچ فایده ای برای سایت شما ندارند، بلکه تأثیر آنها بر روی سایت شما معکوس خواهد بود. بنابراین انتشار تعداد زیادی محتوا در هنگام راهاندازی وبلاگ و عدم بهروزرسانی آنها، هیچ مزیتی برای سایت شما و بهینه سازی صفحات آن ندارد. شما باید برای جذب مخاطبان وفادار و نمایش اطلاعات مرتبط و جدید به گوگل، به طور مداوم محتوای مفید و باکیفیت تولید کنید.
البته دقیقاً نمیتوان گفت یک سایت یا یک بلاگ باید چه تعداد محتوا را منتشر کند. شما باید بر اساس موضوع خود، شخصیت خریدار و همچنین قابلیتهای خود برای تولید محتوا، مشخص کنید که به چه تعداد محتوا برای انتشار نیاز دارید. مهمترین نکته این است که همیشه باید روی کمیت و کیفیت محتوا به طور همزمان کار کنید.
نوشتن با تمرکز بر روی سئو
همیشه هنگام نوشتن محتوا باید کیفیت را در اولویت قرار دهید. محتوا باید دقیق، واضح، روان، مرتبط با موضوع، قابل اعتماد و بر اساس هدف کاربر نوشته شده باشد. این نوع محتوا در ایجاد تعامل و افزایش دریافت بک لینک (از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات) نقش مؤثری دارد. اگرچه امروزه گوگل متنهای طبیعی را بهتر تشخیص میدهد و برای آنها ارزش قائل است، اما شما باید از استراتژیهای بهینهسازی محتوا برای رسیدن به رتبه بالاتر در نتایج جستجو و بهبود تجربه کاربر خود استفاده کنید. برای رسیدن به این اهداف، شما باید روی معنای محتوای خود و قابلیت جستجوی آن تمرکز کنید.
قابلیت اسکن
قابلیت اسکن به معنای ارائه متن خوانا با استفاده از منابعی مانند زیر عنوان، فهرست، متنهای بولد شده و تصاویر، است. آیا شما هم بعد از مشاهده محتوای کاملاً متنی یک سایت یا یک وبلاگ، تمایلی به خواندن آن ندارید و ترجیح میدهید آن صفحه را ببندید؟ در چنین محتواهایی قابلیت اسکن بسیار اهمیت دارد. زیرا تجربه خواندن را برای کاربر لذت بخش میسازد، کاربر را درگیر محتوا میکند و حتی اطلاعات کافی را به گوگل انتقال میدهد. به عنوان مثال، با ایجاد زیر عنوان، هم خوانندگان و هم رباتهای گوگل میتوانند ساختار یک محتوا را تشخیص دهند.
استفاده صحیح از کلمات کلیدی و توجه به معناشناسی آنها
وقتی شما از کلمات کلیدی صحیح در طول محتوای خود استفاده کنید، گوگل میتواند به درستی و بر اساس کلمات موردنظر شما، صفحه شما را ایندکس (فهرست) کند. البته باید به این نکته توجه کنید که نباید یک کلمه یا عبارت را در تمام طول متن تکرار کنید. گوگل میداند انسانها چگونه از زبان خود استفاده میکنند؛ بنابراین هیچ وقت به دنبال تطابق دقیق بین کلمات کلیدی موجود در محتوا و کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر نیست. در واقع به این موضوع معناشناسی گفته میشود که در سئو بسیار اهمیت دارد.
شما باید طبق معنای کلمات کلیدی خود، عبارات اصلی را اصلاح کنید و تا حد ممکن از کلمات مترادف و مرتبط با آنها استفاده نمایید. با انجام این کار، خواندن متن برای کاربران راحتتر میشود و گوگل هم میتواند به آسانی موضوع صفحه شما را درک کند.
تگ عنوان
صفحهای که شما در SERP، تبهای مرورگر و لینکهای به اشتراک گذاشته شده در شبکههای اجتماعی مشاهده میکنید، تگ عنوان نام دارد. تگهای عنوان برای درک موضوع اصلی صفحه توسط ربات گوگل و کاربران بسیار ضروری هستند. علاوه بر این با این تگ، اولین ارتباط خواننده با متن شکل میگیرد و میتواند با کمک آن تصمیم بگیرد که برای خواندن متن، روی لینک آن کلیک کند یا خیر. بنابراین میتوان گفت این فاکتور تأثیر مستقیمی بر روی نرخ کلیک صفحه شما دارد. درنتیجه از مهمترین عوامل سئوی داخلی محسوب میشود. در استراتژی سئوی شما، این تگ باید حاوی کلمه کلیدی باشد و کاربر را برای باز کردن صفحه تشویق کند.
توضیحات متا
توضیحات متا، توصیف محتوای صفحه همراه با عنوان و آدرس URL آن است که در نتایج موتورهای جستجو قابل مشاهده است. همچنین کاربران را تشویق میکند تا یک صفحه را باز کنند. بنابراین توضیحات متا باید متقاعد کننده و توصیفی باشد. البته باید توجه کنید که توضیحات متا مستقیماً در رتبه بندی صفحات شما تأثیر ندارد. یعنی در الگوریتم گوگل در نظر گرفته نمیشوند. اما باید مطمئن شوید که کلمه کلیدی شما در آن وجود دارد؛ زیرا در صورت مطابقت با عبارت جستجو شده کاربر، به صورت پررنگ نمایش داده میشود. توضیحات متا با جذب کلیکهای بیشتر، به طور غیر مستقیم بر بهبود عملکرد صفحه شما نقش دارد.
تگهای عنوان
تگهای عنوان، عنوانهای کدگذاری شده ای هستند که عناوین اصلی و زیر عنوانها را در متن مشخص میکنند. تگ H1 نشان دهنده عنوان اصلی صفحه است، اما با تگ عنوان فرق دارد. هدف از تگ عنوان ترغیب کاربران برای کلیک روی لینک صفحه است، اما تگ H1 کاربران را وادار به خواندن متن میکند. همچنین این تگ مانند تگ عنوان محدودیتی در گنجاندن کاراکترها ندارد. شما باید در این تگها از کلمات کلیدی و عبارات مرتبط و بامعنا استفاده کنید. زیرا گوگل زیر عنوانها را برای ایندکس و رتبه بندی صفحات، مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
آدرسهای اینترنتی در سئو
ربات گوگل روی URL ها (آدرسهای اینترنتی) متمرکز میشود؛ زیرا در آنها عبارات خلاصه شده موجود در محتوا وجود دارد . این URL ها باید برای کاربران و موتورهای جستجو مشخص و واضح باشند. هم کاربران و هم رباتها URL توصیفی را راحتتر درک میکنند.
یک URL خوب باید:
- به راحتی درک شود.
- کوتاه و دوستانه باشد.
- حاوی کلمه کلیدی باشد.
- با عنوان اصلی محتوا مطابقت داشته باشد.
- دارای مقالات، افعال لینک دهنده و سایر اجزای مکمل نباشد.
تصاویر برای سئو
گوگل هنوز توانایی درک محتوای یک تصویر را ندارد و برای درک مفهوم آن به کمک شما نیاز دارد. اما شما باید چه کاری انجام دهید؟ شما با بهینه سازی تصویر برای سئو میتوانید به گوگل کمک کنید تا یک تصویر را درک کند.
شما باید در استراتژی سئوی خود، داده های متنی را به تصاویر اضافه کنید تا درک آنها برای گوگل آسانتر شود. این داده ها میتوانند شامل متن جایگزین (تگ alt)، نام فایل، توضیح تصویر، URL های تصویر و کانتکست (متن اطراف تصویر) باشند. اما عامل اصلی در سئوی تصویر متن جایگزین یا alt است؛ زیرا در بهبود تجربه کاربری افراد دارای اختلال بینایی مؤثر است. یک صفحه خوان میتواند متن جایگزین را بخواند و تصویر را برای کاربر توصیف کند. متن alt همیشه باید توصیف کننده تصویر و حاوی کلمه کلیدی باشد. همچنین اندازه و فرمت فایل تصویری (از سایر ابعاد بهینه سازی تصویر در سئو)، بر روی سرعت بارگذاری محتوا و ایندکس کردن آن تأثیر مستقیم دارند.
لینکهای داخلی
ایجاد یک شبکه از لینکهای داخلی سایت، در سئوی داخل صفحه نقش مهمی دارد. هدف از ایجاد لینکها در بین صفحات داخلی، تعیین مسیر و هدایت کاربر و موتورهای جستجو به سمت سایر محتواهای مرتبط است. اما آنها یک نقش تخصصی در سئو دارند. گوگل با کمک لینکهای داخلی، بهتر میتواند محتوای شما را پیدا کرده و موضوع آن را درک کند، زیرا این لینکها نشان دهنده سلسله مراتب محتوا در بین صفحات مختلف سایت شما هستند. این استراتژی لینک سازی موجب تقویت اعتبار وبلاگ شما میشود. به عنوان مثال، وقتی با نزدیک شدن به صفحه اصلی لینکهای داخلی بیشتر شوند، اهمیت صفحه افزایش می یابد.
ریچ اسنیپتها (rich snippets) در سئو
ریچ اسنیپتها بخشهایی از محتوای یک صفحه هستند و موجب ارائه اطلاعات بیشتر در SERP ها میشوند. این بخشها شامل لینکهای سایت، بررسیها، تعداد نظرات، قیمت محصولات و سایر موارد هستند.
ریچ اسنیپتها، اطلاعات بیشتری را در مورد صفحات شما به رباتها و کاربران ارائه میدهند و موجب برجسته شدن لینک شما در SERP ها میشوند. درنتیجه نرخ کلیک (CTR) شما افزایش می یابد. برای نمایش ریچ اسنیپتها، باید دادههای ساختار یافته ای ایجاد کنید، زیرا ربات گوگل چنین محتوایی را آسانتر میخواند. این کار توسط برنامه نویسان و یا حتی با کمک پلاگینهای مخصوص سایتهای وردپرس انجام میشود. دو سایتی که میتوانند به شما در اجرای ریچ اسنیپت ها کمک کنند، گوگل و Schema هستند.
گوگل یک لیست از ریچ اسنیپتها را به شما نمایش میدهد که در آن میتوانید نوع ریچ اسنیپت مورد نظر خود را انتخاب کنید. علاوه بر این، کدی را که باید برای آن استفاده کنید، در اختیار شما قرار میدهد. شما میتوانید در Google Developers، به این بخش دسترسی داشته باشید. سایت Schema.org هم مشابه گوگل عمل میکند.
بخشهای برجسته (featured snippets)
آیا تاکنون متوجه شده اید که گوگل در برخی از جستجوهای شما، پاسخهای آماده ای را در SERP خود نمایش میدهد؟ این پاسخهای آماده، بخشهای برجسته (featured snippets) نام دارند و بخشی از یک صفحه هستند که مستقیماً به پاراگرافها، فهرستها یا جدولهای آن اشاره دارند. این بخش یک تجربه عالی را برای جستجوگران میسازد. علاوه بر این کاربران سریعتر میتوانند به پاسخ موردنظر خود برسند. اما اگر تعداد کمی از بازدیدکنندگان به صفحات شما هدایت شوند، بخشهای برجسته چه تأثیری بر روی ترافیک و رتبه بندی سایت شما دارند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بخشهای برجسته فرصت مناسبی را برای افزایش قدرت و اعتبار سایت شما در یک حوزه خاص فراهم میکنند. درنتیجه ترافیک سایت شما از طریق SERP افزایش می یابد، زیرا این بخشها با لینک منبع نمایش داده میشوند.
EAT در سئوی داخلی
EAT یک نام اختصاری است که کارشناسان سئو از آن استفاده میکنند. EAT مخفف کلمات Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است. گوگل از این عبارات برای ارزیابی کیفیت صفحات در نتایج جستجو استفاده میکند. در واقع این عبارات ابعادی هستند که گوگل در هنگام ارزیابی کیفیت محتوا روی آنها تمرکز میکند. این عبارات به ترتیب معانی زیر را دارند:
- تخصص نویسنده.
- اعتبار نویسنده، محتوا و سایت.
- قابل اعتماد بودن نویسنده، محتوا و سایت.
شما وقتی این دستورالعملها را در محتوا و استراتژی سئوی خود رعایت کنید میتوانید مطابق با معیارهای ارزیابی گوگل، محتوای خود را منتشر نمایید.
برخی از معیارهای ارزیابی یک صفحه توسط گوگل عبارتند از:
- محتوا
- عنوان محتوا و توضیحات متا
- تگ عنوان
- تصاویر
- URL ها
- ریچ اسنیپت ها (rich snippet)
وقتی گوگل این فاکتورها را بررسی میکند، متوجه میشود که یک صفحه دارای چه اطلاعاتی است. درنتیجه رتبه بندی آن را به درستی انجام میدهد. علاوه بر این، یک موتور جستجو با این فاکتورها میتواند یک صفحه را از نظر تجربه کاربری و ارائه اطلاعات مرتبط، تجزیه و تحلیل کند.
سئو خارج از صفحه چیست؟
فاکتورهای رتبه بندی خارج از صفحه، عواملی هستند که یک صفحه را به عنوان یک منبع نشان میدهند، اما این عوامل در محتوای صفحه قرار ندارند. به طور کلی سئوی خارج از صفحه به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که از طریق دریافت بک لینک موجب افزایش اعتبار سایت برای کاربران و سایر وبسایتها میشود.
وقتی این فاکتورها در هر سایتی باشند، گوگل آن سایت را معتبر میداند. در واقع اگر یک صفحه از طریق جستجوهای مستقیم و بک لینکهای یک برند یا منشنهای زیاد از سایتهای مورد اعتماد، بازدیدکنندگان زیادی را جذب کند، میتواند در حوزه خود، اعتبار خود را افزایش دهد.
اگر به دنبال کسب اعتبار در حوزه خود هستید و میخواهید در گوگل به عنوان سایت مرجع شناخته شوید با ما در این بخش همراه باشید. زیرا ما قصد داریم در قسمت پایانی این راهنما به عواملی بپردازیم که در سئوی خارج از صفحه نقش اساسی دارند. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که شما نمیتوانید مانند سئو داخلی روی عوامل سئوی خارج از صفحه کاملاً کنترل داشته باشید. انتخاب یک صفحه برای دریافت بک لینک، منشن کردن برند شما یا معرفی مستقیم آن، به فعالیت سایر سایتها بستگی دارد. در واقع شما میتوانید فقط با انجام یک سری اقدامات، شانس خود را برای بهینه سازی صفحات سایت از طریق این نوع سئو افزایش دهید. در ادامه ما مهمترین اقدامات را برای سئوی خارج از صفحه بررسی میکنیم.
لینک سازی در سئوی خارج از صفحه
لینکها اجزایی هستند که اینترنت را میسازند. آنها با اتصال یک صفحه به صفحه دیگر به کاربران کمک میکنند تا یک محتوا را جستجو و پیدا کنند. رباتها هم مانند کاربران، در این شبکه به هم پیوسته حرکت میکنند تا محتواهای جدید را فهرست و رتبه بندی کنند و به دنبال شناسایی صفحات مهمتر و بهتر هستند. زیرا یک صفحه، لینک جوس (link juice) و اعتبار خود را به صفحه دیگر منتقل میکند. اما چرا لینک سازی برای سئوی خارج از صفحه اهمیت زیادی دارد؟
لینک سازی با ایجاد شبکه ای از لینکها، صفحات شما را به صورت بک لینک نمایش میدهد و موجب بهبود اعتبار شما در دنیای وب میشود. وقتی صفحه شما بک لینکهای با کیفیت زیادی را دریافت میکند، الگوریتم گوگل متوجه میشود آنها با حوزه فعالیت شما ارتباط زیادی دارند. اما شما باید به کمیت و کیفیت بک لینکها به طور همزمان توجه کنید. دریافت صدها بک لینک از یک دامنه یا سایت غیرقابل اعتماد و یا یک صفحه غیرمرتبط با فعالیت شما، هیچ فایده ای ندارد. برای اینکه استراتژی لینک سازی شما نتیجه خوبی داشته باشد، باید بک لینکهای باکیفیتی را دریافت کنید.
مهمترین ابزارهای لینک سازی در سئو
ابزارهای مختلفی برای لینک سازی در سئو وجود دارند که هم رایگان و هم پولی هستند و یا در یک حوزه خاص مورد استفاده قرار میگیرند. ابزارهایی مثل Majestic، Ahrefs، Moz Link Explorer و SEMrush با تجزیه و تحلیل کامل پروفایل صفحه بک لینک شما، اطلاعات کاملی را (از تعداد کانکشنها گرفته تا کیفیت انکر تکست) در اختیار شما قرار میدهند. ابزار Moz از برخی معیارهای تخصصی برای تجزیه و تحلیل لینک سازی سایت شما استفاده میکند، برخی از این معیارها عبارتند از Majestic’s Trust Flow و Citation Flow یا Domain Authority و Page Authority.
در ابزارهای پولی گزینه های رایگان هم وجود دارند که به شما در تجزیه و تحلیلهای لینک سازی کمک میکنند. علاوه بر این، شما میتوانید با ابزارهای تخصصیتر، نتایج اقدامات لینک سازی خود را تحلیل کنید. به عنوان مثال شما میتوانید از Google Search Console برای حذف بک لینک از سایتهای غیرقابل اعتماد استفاده کنید. همچنین ابزار Google Alert به شما کمک میکند تا هر زمان که برند شما در صفحه ای منشن شد، راحتتر فرصتهای دریافت بک لینک را پیدا کنید.
به طور کلی بک لینکهای با کیفیت بالا:
- دامنه و صفحه معتبری دارند.
- گوگل به آنها اعتماد دارد.
- منبع آنها از دامنه های مختلف است.
- در کانتکست صفحه، طبیعی هستند.
- از anchor text به درستی استفاده کرده اند.
- در جای مهمی از صفحه قرار دارند (مثلاً در ابتدای محتوا).
- از سایتهای مرتبط با حوزه شما هستند.
شما باید به ویژگیهای اصلی فوق در هنگام برنامه ریزی استراتژیک لینک سازی و دریافت بک لینکها توجه کنید.
تفاوت لینکهای dofollow و nofollow
نکته مهم دیگر در مورد بک لینکها توجه به تفاوت بین لینکهای dofollow و nofollow است. همه لینکها به طور پیش فرض “dofollow”هستند. این نوع لینکها به رباتها اطلاع میدهند که باید در صفحات دارای لینک بخزند و اعتبار یک صفحه را به صفحه دیگر منتقل کنند. اما ویژگی nofollow مانع دنبال کردن لینک توسط ربات و انتقال اعتبار آن به صفحه لینک داده شده، میشود. این ویژگی بسیار مفید است. به عنوان مثال، این نوع لینک در بخش کامنتها یا برای لینکهای به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی که اغلب موجب ایجاد هرزنامه یا اعتبار غیرطبیعی میشوند، کاربرد دارد. اما نباید تصور کنید که لینکهای nofollow هیچ نقشی در سئوی خارج از صفحه ندارند. زیرا حتی در صورت عدم انتقال اعتبار به طور مستقیم، موجب افزایش ترافیک و آگاهی از برند میشوند.
منشن نام برند در سئوی خارج از صفحه
منشن نام برند، حتی بدون لینک دادن به سایت شما، در سئوی خارج از صفحه ارزش زیادی دارد. گوگل با تجزیه و تحلیل این فاکتور تشخیص میدهد که آیا برند شما واقعاً وجود دارد و یا چقدر معروف است. همچنین شما میتوانید هر منشن را بدون لینک جستجو کنید و پس از تشخیص فرصتهای دریافت بک لینک باکیفیت، از آنها استفاده نمایید.
در پایان اگر میخواهید سایت شما با جلب اعتماد موتورهای جستجو، یک موقعیت پایدار و ایمن در SERP داشته باشد، باید طبق دستورالعملهای سئوی گوگل عمل کنید. این دستورالعملها که با عنوان سئوی کلاه سفید، مشهور هستند، توسط موتورهای جستجو به عنوان استراتژیهای سئوی پذیرفته شده توصیه شده اند. برخی از این دستورالعملها عبارتند از بهبود قابلیت استفاده از سایت، استفاده صحیح و ارگانیک از کلمات کلیدی در محتوا و دریافت بک لینک از همکاران قابل اعتماد.