ریپورتاژ

با وکیل امور موقوفه آشنا شویم.

با وکیل امور موقوفه آشنا شویم.

با وکیل امور موقوفه آشنا شویم.

وقف جز یکی از اعمال نیکو و پسندیده در جوامع اسلامی محسوب میشود و دارای قوانین خاصی میباشد. وقف کردن باعث ایجاد تعادل و هماهنگی میان اقشار مختلف جامعه می شود. بر اساس قوانین حقوقی و شرعی اصولا کسی که وقف می کند( واقف) میتواند وکالت امور وقف را به شخص دیگری بسپارد و این شخص در اصل متولی محسوب میشود و در اصطلاح حقوقی به او وکیل امور موقوفه میگویند.
بر اساس قانون مدنی وقف عبارت است از اینکه عین مال حبس و منافع آن تسبیل شود. بنابراین هنگامی که می گوییم فرد واقف تولیت را به شخص دیگری مانند وکیل امور موقوفه میسپارد یعنی تمام مسائل مربوط به نحوه اداره کردن منافع این مال به وکیل واگذار میگردد.
با استناد به مفاد قانون اوقاف میتوان گفت که متولی موقوفه کسی است که به موجب مقررات قانونی مدنی واجد این سمت باشد. تولیت متولی باید به وسیله شعبه تحقیق اوقاف گواهی‌شود. اشخاص ذینفع پس از ابلاغ تصمیم شعبه تحقیق در صورتی که معترض باشند می‌توانند ظرف ده روز اعتراض‌نامه خود را به هیات تجدید نظر‌اوقاف تسلیم کنند پس از انقضای مدت گواهی شعبه تحقیق اوقاف و تصمیم هیأت تجدید نظر از ناحیه اشخاص ذینفع قابل شکایت در دادگاه شهرستان‌است و حکم دادگاه در این موارد قابل پژوهش و فرجام می‌باشد. همین حکم در مورد ثلث – نذر و حبس نیز جاری است.

با وکیل امور موقوفه آشنا شویم.

نکته:

وکیل مال مشاع کیست.

توجه داشته باشید که در مواردی که واقف، وکیل امور موقوفه را برای اداره امور مربوط به مال موقوفه ( چه در وقف عام و چه در وقف خاص) انتخاب کرده باشد، حکومت دیگر این قدرت اختیار را ندارد تا در مسائل مربوط به تولیت دخالت کند، بنابراین وکیل امور موقوفه بهتر است شخصی باشد که علاوه برداشتن تحصیلات حقوقی، دارای وجدان کاری نیز باشد تا بتواند این اموال را به بهترین نحو اداره کند، در مواردی که فساد در روند اداره مال موقوفه به وجود بیاید دیگر دولت حق دخالت پیدا میکند و میتواند تولیت مال موقوفه را از این شخص سلب کند.

نکاتی در مورد وکیل مال
هنگامی که چندین شخص مختلف مالکیت یک ملک خاص را به طور کلی با یکدیگر بر عهده داشته باشند، در اصطلاح حقوقی چنین مالکیتی مالکیت مشاع نامیده میشود و چنین شرایطی را نیز اشاعه می نامند. بنابراین از تعریف این اصطلاح حقوقی به خوبی می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که وکیل مال مشاع نیز شخصی میباشد که وکالت مربوط به اموال مشاع را بر عهده گرفته باشد.
فروش مال مشاع و یا پایان دادن به شراکت در ملک مشاع دارای شرایط خاصی میباشد که در حالت عادی نمی توان آنها را به تنهایی انجام داد و دارای شرایط خاصی میباشد. به همین علت نیز وکیل مال مشاع با توجه به قوانین مربوط به اشاعه، وکالت این اموال را بر عهده می گیرد و در تمامی مواردی که شرکا قصد افراز یا جدا کردن سهم خود از مال را دارند و یا انکه میخواهند مال مشاع را به فروش برسانند به انها کمک میکند تا رویه قضایی را طی کنند. وکیل مال مشاع با توجه به تسلط و آگاهی که بر قوانین دارد، میتواند به افراد کمک کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه ی مورد نظر خود برسند.

به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *