ریپورتاژ

محوطه سازی ساختمان توسط راد دیزاین

محوطه سازی ساختمان توسط راد دیزاین

محوطه سازی ساختمان توسط راد دیزاین

چگونه با استفاده از محوطه‌سازي با ساخت آب‌ نما، فلاور باكس و ديوار سبز دو پوسته به فضاي اطراف‌مان روح ببخشيم؟
بدون شك زندگي در يك ويلا با حياط دل باز يا آپارتمان بزرگي كه بتوان از روف گاردن آن به عنوان حياط استفاده كرد و ساعاتي را در آن به تفريح و لذت بردن از عناصر طبيعي پرداخت، مي‌تواند نقش زياد و مؤثري در تمدد اعصاب و تقويت روحيه ايفا كند. محوطه‌سازي با آيتم‌هايي مانند آب‌نما، فلاور باكس و يا ديوار سبز، فاكتورهايي هستند كه مي‌توانند محوطه بيروني يا داخلي يك ويلا، يك آپارتمان يا حتي محل كار را به محيطي جذاب و دل‌فريب تبديل كنند. ولي قطعاً محوطه‌سازي يك باغ با يك ويلا يا پارك و حتي فضاهاي خالي اطراف خيابان‌ها و بزرگراه‌ها تفاوت‌هاي عمده‌اي با هم دارند و هر يك از اين مكان‌ها خصوصيات خاص خود را دارا هستند كه هنر خاص معماري مي‌طلبند تا محوطه ساخته‌شده با بناي اطراف متناسب و داراي هارموني باشد. اگر داراي ويلا يا آپارتماني هستيد كه نياز به محوطه سازی دارد، مطالعه اين مقاله به شما پيشنهاد مي‌شود. با ما همراه باشيد!

تمامی پروژه های محوطه سازی ساختمان توسط راد دیزاین خود را به ما بسپارید.

محوطه سازی ساختمان توسط راد دیزاین
عناصر مهم در محوطه سازی
محوطه‌ سازي حياط يا روف گاردن و به طور كلي فضاي بيروني يا دروني يك بنا كه بتواند جذاب، چشم‌نواز و داراي جلوه‌هاي بصري باشد و علاوه بر تأمين احساس نياز به زيبايي‌دوستي، نقش مهمي در پاك‌سازي هواي اطراف داشته باشد، ذوق و قريحه معمار و هنر معماري را مي‌طلبد. با اين‌حال عناصر مهمي در اجراي اين فرآيند نقش دارند كه عبارتند از:
• شكل و مساحت زمين
• سازه‌هاي عمودي
• سازه‌هاي افقي
• پوشش گياهي
• شرايط اقليمي
• منابع آب
• نياز مشتري و سليقه او

 ساخت ابنما ریتمیک

يكي از اجزاي محوطه‌سازي، آب‌نما است كه به چند شكل ساخته مي‌شود. اين وسيله كه مي‌تواند تداعي‌كننده آبشار يا چشمه آب در مقياس كوچك باشد، به چند شكل وجود دارد. آب‌نماي ساده، آب‌نماي ريتميك و آب‌نماي موزيكال. در اين قسمت ساخت آب‌نما ريتميك و تفاوت آن با دو نوع ديگر شرح داده خواهد شد.
آبنماي ريتميك در واقع نوعي آب‌نما است كه در طول زمان استفاده و روشن‌بودن، عملكرد و افكت‌هاي متفاوتي را با زمان‌هاي از پيش تعيين‌شده اجرا مي‌كند. اين در حالي است كه آب‌نماي ساده كه در گذشته بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گرفت و امروزه كاربرد چنداني ندارد، به وسيله يك پمپ برقي، آب را به شكل ثابتي به حوضچه آرامش پمپاژ مي‌كرد و عملكرد آن همواره ثابت بود و با زمان هيچ تغييري نمي‌كرد. البته در نوع ساده آب‌نما هم امكان نصب چراغ‌هاي رنگي و دادن برنامه زماني براي تغيير رنگ چراغ‌ها وجود داشت ولي در ابنما ریتمیک يا هارمونيك، برنامه تغيير عملكرد پاشش آب و تغيير رنگ نورها از پيش تعيين شده و با زماني كه براي آن تعريف شده‌است، اين برنامه به صورت منظم اجرا شده و تغيير مي‌كند.
در ابنما ریتمیک ، برنامه موزيك براي آب‌نما تعريف نشده در نتيجه در تابلو برق اين نوع آب‌نما هيچ‌گونه موزيكي وجود ندارد و پخش نمي‌شود، در حالي كه در آب‌نماي موزيكال علاوه بر افكت‌هايي كه در آب‌نماي ريتميك وجود دارد، برنامه موسيقي نيز در تابلو برق گنجانده شده كه قابليت تنظيم با جلوه‌هاي نورپردازي و پاشش آب را به شكل هارمونيك دارا مي‌باشد. قابلیت دیگر آب‌نمای ریتمیک، امکان استفاده از شیرهای برقی برای قطع و وصل آب خروجی از نازل‌ها و تنظیم ارتفاع آب است. بنابراين تفاوت عمده آب‌نماي ساده با نوع ريتميك و موزيكال، در پويايي و اِلِمان‌هاي پيچيده‌اي است كه در تابلو برق آن‌ها وجود دارد كه البته مي‌توان با انجام تغییراتی، آب‌نماي ساده را به ابنما ریتمیک و موزيكال تبديل نمود.

ساخت فلاور باکس سنگی

از آن‌جایی که گیاهان علاوه بر زیبایی بخشیدن به محیط اطراف و ایجاد اکسیژن و پاک‌سازی هوا، در کاهش استرس، کاهش فشار خون و بهبود خلق و خو نقش مهمی در تأمین سلامت روحی و جسمی ما ایفا می‌کنند، استفاده از آن‌ها در حیاط، پشت‌بام، باغ و باغچه می‌تواند این نیاز ما را به آن‌ها را تأمین کند. اما نکته اینجاست که در همه مکان‌ها از جمله منازل یا محیط‌های کاری امکان ایجاد باغ و باغچه وجود ندارد. پس چاره چیست؟ محوطه‌سازی با فلاور باکس یا جعبه گل یک گزینه عالی برای جای‌گزینی باغ و باغچه محسوب می‌شود که با قابلیت اتعطاف‌پذیری در ساخت، با توجه به شکل‌ها و طرح‌های مختلف، در ابعاد گوناگون و مطابق با نیازهای مکان و خواست مشتری می‌تواند این نیاز را تأمین کند. متریال‌های مختلفی در ساخت فلاور باکس استفاده می‌شوند که چوب، پلاستیک، چوب پلاست، فلز، سنگ و فایبرگلاس از آن جمله‌اند. ساخت فلاور باکس سنگی که بیشتر جنبه سنتی دارد، دارای مزایایی به شرح زیر است:

مزایای فلاور باکس سنگی

• استحکام در مقابل تغییرات جوی
• استحکام در مقابل ضربه
• دارای خروجی آب و مناسب برای کاشت انواع گیاهان
• انعطاف‌پذیری در ساخت در اشکال مختلف هندسی و طرح‌های گوناگون
• قابلیت نصب در راهروها، روف گاردن، حیاط، بالکن و سایر مکان‌ها
• قابلیت جابجایی و تغییر دکوراسیون
• مناسب برای هتل‌ها، ورودی منازل، رستوران‌ها، تالارها، فروشگاه‌ها، بانک‌ها، مکان‌های اداری و تجاری

ساخت دیوار سبز دو پوسته
دیوار سبز نوع دیگری از محوطه‌سازی است که در دو شکل انجام می‌شود. دیوار سبز مستقیم که گیاه بی‌واسطه به دیوار متصل شده و بر روی سطح نما رشد و حرکت می‌کند و دیوار سبز دو پوسته که گیاه بر روی یک سازه که به اشکال مختلف ساخته شده، به روش‌های مدولار، کابلی، نمد پلیمری، شبکه‌ای و هیدروپونیک به سازه متصل می‌گردد. یکی از دلایلی که نمی‌توان همه جا از دیوار سبز مستقیم استفاده نمود، این است که ریشه گیاه در زمین قرار دارد، به مصالح و دیوار پشتیبان می‌تواند آسیب وارد کند و برای فضاهای داخلی مناسب نیست. هزینه نگه‌داری این دیوار نیز بالاست.
در این قسمت توضیحات بیشتری در مورد ساخت دیوار سبز دو پوسته که برای داخل منازل و محیط‌های کاری نیز قابل اجراست، ارائه خواهیم داد.

ساخت دیوار سبز دو پوسته

به وسیله یک سازه نگه‌دارنده، خاک نرم درون تاقچه‌ای یا خاک درون کیف، پوشش نرمی برای گیاه به وجود می‌آورند که بر روی یک دیوار نصب می‌شود. اگر این پوشش‌ها در مکان‌های بیرونی نصب شوند سالی یک بار و چنانچه در مکان‌های داخلی نصب شوند، سالی دو بار باید تعویض گردند. دیوار سبز با پوشش خاک نرم برای مکان‌های لرزشی مناسب نیست. همچنین در مکان‌هایی که پر رفت و آمد است نباید استفاده شود؛ زیرا در طول زمان خاک خود را به تدریج از دست می‌دهد. به علاوه به دلیل از دست دادن خاک در اثر باد یا باران‌های سنگین، نباید در ارتفاعات بیش از 8 فوت استفاده شوند.

جهت ساخت دیوار سبز دو پوسته با گروه طراحی راد دیزاین به نشانی https://raddesign.ir مراجعه نمایید.

همچین تمامی پروژه های محوطه سازی ساختمان توسط راد دیزاین خود را به ما بسپارید.

به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *