سئو پادکست چیست؟ در چند سال گذشته از زمانی که گوگل آنها را در نتایج جستجو قابل پخش کرد، پادکست ها به طور فزاینده ای محبوب شده اند. با توجه به اینکه Spotify در زمان نگارش این مقاله، 4.7 میلیون نفر از آنها را در خود جای داده است، محبوبیت آنها بسیار آشکار است. پادکست اپل تا نوامبر 2022 میزبان 2,503,247 پادکست است، در حالی که iTunes دارای 550,000 پادکست فعال است.این یک چیز ضروری را به شما می گوید. شما نمی خواهید پادکست شما فقط به یک قطره آب ناچیز در اقیانوس پادکست های فعال تبدیل شود. شما باید از بین مردم متمایز شوید و شنوندگان بیشتری جذب کنید.به همین دلیل است که شما به یک استراتژی سئوی موثر نیاز دارید: یک استراتژی به مردم کمک می کند تا بفهمند که چرا باید به پادکست شما گوش دهند و موتورهای جستجو متوجه شوند که چگونه آن را به درستی رتبه بندی کنند.در این مقاله از آموزش سئو ، چک لیست 10 مرحلهای را بررسی میکنیم که به شما کمک میکند بر گوگل تسلط داشته باشید. ما در طول مسیر مثال های زیادی را تجزیه و تحلیل خواهیم کرد تا ببینیم چه درس هایی می توانید بیاموزید.
تعریف کلی سئو پادکست
سئوی پادکست نوعی سئوی صوتی همراه با وبینارها یا سایر محتوای صوتی است. بنابراین، سئوی پادکست گروهی از تکنیکهاست که به رتبه بهتر محتوای پادکست در گوگل کمک میکند.
برخی از این تکنیک ها مانند محتوای نوشتاری هستند (یعنی استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و بهینه سازی توضیحات پادکست).
با این حال، برخی از تاکتیک ها ممکن است شما را کاملا غافلگیر کنند. اما در زیر به آنها خواهیم پرداخت.
نکته حرفه ای: پادکست ها به شما کمک می کنند در موتورهای جستجو رتبه بالاتری نسبت به سایر انواع محتوای صوتی داشته باشید. جعبه پادکست در SERP های Google مربوط به پرس و جوهای افراد تأیید می کند که؛ پس از همه، شما یک جعبه وبینار در SERP های گوگل نمی بینید.
به این ترتیب، پادکست ها با نتایج دیگر مخلوط نمی شوند – آنها همیشه قابل مشاهده هستند.
اگر هنوز مقاله سئو ویدئو را نخواندید پیشنهاد میکنیم اول به این مقاله سر بزنید و بعد دوباره برگردید اینجا…
بهینه سازی سئوی پادکست
اگر می خواهید ترافیک بیشتری داشته باشید، بهینه سازی سئوی پادکست باید دغدغه اصلی شما باشد. در زیر، 10 تکنیک مختلف را که می توانید با چند مثال به کار ببرید، توضیح خواهم داد.
1. یک صفحه وب اختصاصی ایجاد کنید
اگر قبلاً صفحه ای برای پادکست خود ندارید، باید در اسرع وقت یک صفحه ایجاد کنید زیرا افراد می توانند:
نمایش خود را سریعتر بیابید: این امر تجربه کاربر را بهبود می بخشد، یک متغیر مرتبط در بهینه سازی SEO.
در صفحه خود جمع آوری کنید: به این ترتیب، گوگل می تواند بازدیدکنندگان شما را بهتر ارزیابی کند زیرا همه آنها در یک مکان (صفحه وب شما) هستند.
علاوه بر این، می توانید تمام تلاش خود را روی بهینه سازی آن یک صفحه متمرکز کنید.
نکته حرفه ای: حتی اگر قبلاً یک صفحه پادکست در یک سرویس میزبانی دارید، باید یک صفحه جداگانه در وب سایت خود ایجاد کنید.
چرا؟ داشتن یک صفحه خاص به شما کنترل و فرصت های بیشتری برای بهینه سازی سئو می دهد زیرا یک وب سایت منحصر به فرد ترافیک ارگانیک بیشتری دریافت می کند، می توانید از کلمات کلیدی مرتبط تری استفاده کنید و می توانید یک نام مرتبط برای پادکست خود انتخاب کنید و یک URL منحصر به فرد دریافت کنید که به خزیدن کمک می کند.
همچنین می توان به هر قسمت یک URL متعارف مرتبط نسبت داد تا به موتورهای جستجو کمک کند تا وب سایت شما را بهتر ایندکس کنند.
هنگام ایجاد صفحه خود، به یاد داشته باشید که پادکست های خود را نیز اضافه کنید:
- نام
- شرح
- اپیزودها
- تصاویر
- دکمه های مربوط به صفحات دیگر
این توصیف با مجموعهای از قسمتهای برجسته دنبال میشود که شنوندگان میتوانند به آنها دسترسی داشته باشند، بنابراین انگیزه بیشتری برای کلیک کردن روی پادکستی که ممکن است برایشان جالب باشد ارائه میدهد. به عناوین پادکست با دقت انتخاب شده نیز توجه کنید. این کلمات کلیدی می توانند ترافیک را افزایش دهند زیرا مرتبط هستند و نشان می دهند که چگونه آن پادکست ها به نیازهای مردم پاسخ می دهند.
کل بخش CTA لیست قسمت های برجسته را دنبال می کند. این بخش دوباره بسیار مرتبط است زیرا به بازدیدکنندگان توضیح می دهد که چرا باید به آن پادکست گوش دهند. اگرچه از برخی کلمات کلیدی صنعتی استفاده می کند، اما زبان غیررسمی اعتبار و اعتماد ایجاد می کند.
هدف بخش بررسی در زیر بخش CTA ایجاد اثبات اجتماعی است. با این حال، استفاده از نقد خندهدار پدر لوئیس گرنیر (نویسنده این پادکست) باعث ایجاد ارتباط با مخاطبان به روش «خندهدار است زیرا حقیقت دارد».
2. توضیحات را بهینه کنید
بهینه سازی توضیحات پادکست ضروری است زیرا به شما فرصت می دهد کلمات کلیدی بیشتری را اضافه کنید که به خزنده ها کمک می کند محتوای شما را بهتر ایندکس کنند. توضیحات همچنین به عنوان پنجره اصلی برای متقاعد کردن شنوندگان بالقوه است که ارزش شنیدن پادکست شما را دارد. توضیحات می تواند در چندین مکان مختلف در سراسر اینترنت از جمله وب سایت میزبان پادکست شما ظاهر شود. در سایر پلتفرمهای پادکست مانند Spotify، Apple Podcasts یا Google Podcasts. در حساب های رسانه های اجتماعی شما؛ و در SERP ها
بنابراین چگونه می توانید آن توضیحات را بهینه کنید؟
مخاطب روشنی در ذهن داشته باشید.
کلمات کلیدی را که بیشتر برای موضوع و موضوع فرعی شما استفاده می کنند را بشناسید.
زیر نقطه فروش منحصر به فردی که شما را از رقبا متمایز می کند، خط بکشید.
رک باشید، بدون مقدمه بی مورد و تکرار عنوان خود.
3. محتوای مناسب را انتخاب کنید و مهمانان مناسب را دعوت کنید
این ممکن است پیشنهاد بدیهی به نظر برسد، اما انتخاب محتوا و مهمانان مرتبط برای پادکست شما ضروری است، زیرا نه تنها به Google امکان میدهد بفهمد پادکست شما چیست، بنابراین میتواند آن را فهرستبندی کند، بلکه به شما کمک میکند تا به مخاطبان خود پاسخ دهید. اولویت ها. مخاطبی که محتوای شما را جالب و مفید میبیند، احتمالاً به اشتراک گذاشته میشود و در نتیجه به ایجاد ترافیک ارگانیک کمک میکند.
علاوه بر این، محتوای واضح و مرتبط تضمین می کند که شنوندگان برای مدت طولانی تری درگیر می شوند، بنابراین زمان صرف شده در صفحه را افزایش می دهد.
چگونه می توانید محتوای مرتبط را انتخاب کنید؟
محتوای همیشه سبز را انتخاب کنید. در مورد تاکید بر موضوعات چگونه فکر کنید که همیشه برای مبتدیان صنعت یا کسانی که صرفاً به یک حوزه موضوعی علاقه دارند و مایلند به روشی آسان در مورد آن بیشتر بیاموزند مفید است. می توانید ایده های مفیدی را از طریق بحث های انجمن یا رسانه های اجتماعی پیدا کنید.
همچنین می توانید محتوای پرطرفدار را در نظر بگیرید. موضوعات داغ لحظه اگر بتوانید دیدگاه جدیدی ارائه دهید، احتمالاً افراد بیشتری به پادکست شما گوش خواهند داد. بنابراین، اخبار را بخوانید و با استفاده از صفحه وب Google’s Trending Searches در صدر روندهای فعلی باشید.
پادکست “بازاریابی با قهوه” یک مثال جالب ارائه می دهد زیرا:
نام مهمانان همیشه در عناوین اپیزودها ظاهر می شود که باعث افزایش قدرت می شود.
توضیحات قسمت ها به یک سوال کلیدی پاسخ می دهد: نمایش درباره چه چیزی خواهد بود؟ بنابراین، شنوندگان می توانند به سرعت تعیین کنند که آیا به برنامه گوش دهند یا نه.
توضیحات و پادکست های آنها مملو از کلمات کلیدی و مضامین مرتبط است.
قسمت ها آموزنده هستند و چندین نکته را پوشش می دهند.
4. فصل های کوتاه تر ایجاد کنید
فصل های کوتاهتر سئو پادکست را بهبود می بخشد زیرا:
آنها به مردم کمک می کنند تا آخر گوش کنند: اگر این کار را انجام دهند، به احتمال زیاد این نمایش را به دیگران توصیه می کنند. علاوه بر این، احتمال بازگشت آنها برای قسمت های دیگر یا بررسی قسمت های قبلی بیشتر است.
شما می توانید مرتبط باقی بمانید: تمرکز بر یک مشکل در هر زمان در هر قسمت به شما این امکان را می دهد که نیازهای مخاطبان خود را برطرف کنید/به سوالات آنها به طور کامل پاسخ دهید. علاوه بر این، گوگل محتوای به هم پیوسته را بهتر دوست دارد زیرا آن را مرتبط تر می داند.
می توانید از کلمات کلیدی، توضیحات، عناوین و عکس های مرتبط تری استفاده کنید. این عناصر سئو به نمایه سازی و خزیدن کمک می کنند تا وبلاگ شما بیشتر دیده شود.
پادکست Launchers Academy یک مثال خوب در این مورد است زیرا هدف برنامه آنها آموزش A-to-Z Dropshipping به مردم است. مخاطبان آنها می خواهند با استفاده از این مدل dropshipping مراحل دقیق راه اندازی یک تجارت الکترونیکی موفق را بیاموزند.
بنابراین، هر قسمت از Launchers Academy یک مرحله از ساخت این تجارت Dropshipping را شرح می دهد.
اپیزود اول دلایل استفاده از این مدل کسب و کار، اشتباهات جزییات قسمت دوم، انتقال اپیزود سوم به بهترین محصولات برای انتخاب و غیره را تحلیل میکند.
از طرفی، چیدمان قسمتها به این شیوه، محتوا را برای افراد و موتورهای جستجو بهتر تقسیم میکند. برعکس، Launchers Academy می توانست قسمت های خود را بهتر در وب سایت خود ترتیب دهد. توجه داشته باشید که فقط قسمتهایی که بیشترین شنیدهها را داشتهاند، نمایش داده میشوند. بازدیدکنندگان باید تعدادی دکمه را فشار دهند تا قسمت های از دست رفته را پیدا کنند، که باعث کاهش UX و ترافیک می شود.
5. عناوین را بهینه کنید
بهینه سازی عناوین برای پادکست ها مستلزم استفاده از کلمات کلیدی مناسب است که برای مخاطبان شما مرتبط است و دسترسی و درک آن برای خزنده ها آسان است.
ارتباط مخاطب: شنوندگان شما فوراً متوجه می شوند که قسمت مربوط به چه چیزی است. و به شرطی که موضوع جالبی را انتخاب کرده باشید، احتمال بیشتری دارد که نمایش شما را دنبال کنند. شاید حتی آن را به دوستان خود توصیه کنند.
قابلیت خزیدن: استفاده از کلمات کلیدی ارگانیک و بلند باعث می شود موضوع نمایش شما قابل درک باشد. بنابراین، موتورهای جستجو میتوانند صفحه شما را بهتر ایندکس کنند و آن را رتبهبندی کنند (البته اگر مرتبط باشد).
در اینجا نحوه بهینه سازی عنوان قسمت ها آمده است:
از کلمات کلیدی با صدای ارگانیک و دم بلند استفاده کنید.
پاسخ هایی را که پادکست شما ارائه می دهد برجسته کنید.
یک نقطه فروش منحصر به فرد ارائه دهید که شما را از رقبا متمایز می کند (به عنوان مثال، بینش یا مهمان).
اگر طبیعی است یا اگر با شخصیت پادکست شما مطابقت دارد، آن را به عنوان CTA بیان کنید.
نکته حرفه ای: فراموش نکنید که کلمه کلیدی را در پادکست ذکر کنید – نه تنها شما را در موضوع نگه می دارد، بلکه به رتبه بندی شما نیز کمک می کند.
6. پلتفرم مناسب را انتخاب کنید
شما باید پلتفرم مناسبی را برای پادکست خود انتخاب کنید، پلتفرمی که مخاطبان شما از آن استفاده می کنند. احتمال اینکه شنوندگان شما پلتفرم دیگری را نصب کنند یا شروع به استفاده از آن کنند اندک است. در نتیجه، در غیر این صورت حتی ممکن است در مورد پادکست شما چیزی یاد نگیرند.
چگونه می توان کانال مناسب را انتخاب کرد؟
قبل از شروع پادکست خود یک ممیزی انجام دهید. برای کشف مناسب ترین کانال ها، مخاطبان مورد نظر خود و رقبای خود را تحقیق کنید.
بسته به ترجیحات شنوندگان خود چندین گزینه ارائه دهید. بهتر است این گزینه ها را در بالای صفحه وب پادکست خود، در اطراف بخش توضیحات، نشان دهید.
پادکست B2B Growth سه پلتفرم بالقوه را ارائه می دهد که شنوندگان می توانند پادکست خود را پیدا کنند. توجه داشته باشید که آیکون های هر یک از این سه پلتفرم را نیز شامل می شود که قبل از آن یک CTA واضح وجود دارد که به افراد توصیه می کند مشترک شوند.
7. محتوای دیگری را بر اساس پادکست های خود ایجاد کنید
قسمتهای شما منابع غنی محتوایی هستند که میتوانید آنها را در کانالهای دیگر تغییر دهید. وبلاگ، تبلیغات، پست های رسانه های اجتماعی، ایمیل های بازاریابی و موارد دیگر را در نظر بگیرید. با انجام این کار، می توانید سئوی خود را با موارد زیر افزایش دهید:
جذب ترافیک ارگانیک بیشتر: می توانید شنوندگان بالقوه ای را که تمایل دارند اطلاعات را به روش های مختلف مصرف کنند، جذب کنید.
ایجاد انواع مختلف و ارزشمند محتوا: فرض کنید یک قسمت 20 ثانیه ای از پادکست خود را برای ایجاد یک پست اینستاگرام انتخاب کرده اید. توضیح طولانیتری در سمت راست آن کلیپ اضافه کنید تا مردم شما را بهتر درک کنند. همچنین می توانید به یک صفحه محصول مرتبط یا یک کتاب الکترونیکی پیوند دهید. علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر شد، گوگل از محتوای به هم پیوسته حمایت می کند زیرا آن را مرتبط تر می داند.
8. پادکست خود را تبلیغ کنید
ساختن یک پادکست عالی کافی نیست، شما همچنین باید تلاش کنید تا مطمئن شوید که مردم می توانند آن را ببینند. میتوانید پادکست خود را در چند کانال تبلیغ کنید:
در رسانه های اجتماعی آگاهی ایجاد کنید.
ایجاد تعلیق از طریق تیزر. تیزرهای TikTok می توانند کار کنند زیرا این کانال برای کلیپ های کوتاه بهترین است.
از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) استفاده کنید.
مسابقات ایجاد کنید.
در تبلیغات رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری کنید.
در بازاریابی ایمیلی پادکست خود را به مردم یادآوری کنید.
از اینفلوئنسر مارکتینگ برای ایجاد مدرک و اعتبار اجتماعی استفاده کنید.
محتوای حمایت شده: مقالات در مجلات خاص یا وب سایت های صنعتی.
نکته حرفه ای: از سخنرانان دعوت شده خود بخواهید که پادکست را نیز از طریق کانال های خود تبلیغ کنند.
9. یک تریلر ایجاد کنید
تریلر پادکست شما یک ویدیوی توضیحات کوتاه است. این مانند بیوگرافی پروفایل شما است اما در قالب ویدیو. پلتفرم هایی مانند Spotify یک دکمه خاص دارند که به شما در آپلود این تریلر کمک می کند.
به یاد داشته باشید: برخلاف تریلرهای فیلم، هر بار که یک قسمت جدید منتشر می شود، یک تریلر پادکست جداگانه ایجاد نمی کنید. اگرچه شما هم می توانید این کار را انجام دهید، اما آن ها را تریلر قسمت می نامند.
ایجاد یک تریلر با جذب ترافیک ارگانیک بیشتر به وب سایت پادکست شما به بهبود سئو کمک می کند. البته، ابتدا باید تریلر را در وب سایت پادکست خود جاسازی کنید. آنها همچنین به مردم و موتورهای جستجو کمک می کنند تا بفهمند نمایش شما در مورد چیست.
علاوه بر این، تریلر روش هوشمندانه دیگری برای استفاده مجدد محتوای پادکست برای استفاده در حساب های رسانه های اجتماعی شما است. به عنوان مثال، می توانید از این تریلر برای افزایش آگاهی از پادکست خود برای مخاطبان جدید در اینستاگرام استفاده کنید. از طرف دیگر، میتوان از آن برای برقراری ارتباط مجدد با شنوندگانی که در طول مسیر از دست دادهاید استفاده کرد و از آن در ایمیلهای بازاریابی استفاده کرد.
یک تریلر پادکست خوب باید کمتر از یک دقیقه طول بکشد، باید بر پیام برنامه شما تا حد امکان مختصر تأکید کند و باید دید کلی از برنامه و قالب شما را به شنوندگان ارائه دهد تا بدانند چه انتظاری دارند.
تریلر همچنین میتواند شامل یک کلیپ کوتاه از یکی از قسمتهای شما باشد و نقاط قوت شما را بفروشد و بر نقطهی فروش منحصربهفرد شما تأکید کند.
Perpetual Traffic نمونه جالبی از تریلر پادکست را ارائه می دهد که با به اشتراک گذاشتن تخصص میزبان شروع می شود. این مثال خوبی از نحوه ایجاد رابطه است زیرا اطلاعات اساسی که روح فاقد آن است را به اشتراک می گذارد (یعنی ساختن و رهبری یک تیم).
این تریلر همچنین پادکست “آماده برای رهبری” را با استفاده از چندین استدلال مانند مهمانان برجسته و گزیدههایی از برنامه توصیه میکند. به این ترتیب، شنوندگان دقیقاً میدانند که باید چه انتظاری داشته باشند – در این مورد، از تجربه افرادی که تظاهر نمیکنند که همه چیز را میدانند، یاد بگیرند.
10. پادکست را رونویسی کنید
رونویسی پادکست به خزنده ها کمک می کند تا پادکست را بهتر درک کنند و همچنین به لطف کلمات کلیدی، ساختار و موضوعات به رتبه بندی در SERP کمک می کند.
رونویسی همچنین به شما این امکان را میدهد که پیوندهایی را وارد کنید که در نمایهسازی مفید هستند، زیرا خزندهها به کیفیت محتوا، کلمات کلیدی، پیوندها، تعداد کلمات و غیره نگاه میکنند. همچنین به عنوان ابزاری برای دسترسی عمل میکند، که در مورد آن بسیار مهم است.