ریپورتاژ

روش های درمان بی خوابی

روش های درمان بی خوابی چیست

روش های درمان بی خوابی چیست

یکی از روش های درمان بی خوابی که در قدم اول به همه توصیه می شود، اصلاح سبک غذا خوردن و تغییر در رژیم غذایی است. اصلی ترین مورد در اختلال خواب افراد، تغذیه نادرست است. زندگی مدرن، ما را به سمت شب نشینی های طولانی و غذا خوردن دیر هنگام و استفاده از مواد غذایی سنگین از جمله کربوهیدرات ها و مواد قندی سوق داده است و به دلیل اینکه دستگاه گوارش بعد از اتمام غذای ما، کارش را شروع می کند و دقیقا همان زمان ما قصد خوابیدن داریم، این دقیقا سرآغاز ناهماهنگی به وجود آمده است. پس اولین روش از روش های درمان بی خوابی، ایجاد تغییر در سبک غذا خوردن است. بهتر است از سبزیجات و مواد غذایی زود هضم در وعده شب استفاده شود.

دومین مورد، کنترل اضطراب است. امروزه بشریت درگیر استرس های مقطعی و مداوم است به طوری که کیفیت زندگی همه را تحت شعاع قرار داده. کمتر کسی بوده که در شبکه های اجتماعی به دنبال راهی برای کنترل استرس خود نگشته باشد. در نتیجه استرس، مغز شما دائما در حال فعالیت و ساختن افکار مختلف است و همین امر منجر به بی خوابی تان می گردد. پیشنهاد ما این است که در وهله اول به یک روانشناس مراجعه کنید تا تکنیک های ریلکسیشن و کنترل افکار را به شما بیاموزد و در صورت نیاز، با مشورت روانپزشک مکمل هایی برای رفع اضطراب تان تجویز کند. هر چند استفاده از دمنوش های گیاهی مانند بابونه، اسطوخودوس و بهار نارنج هم در بین روش های درمان بی خوابی، توصیه می شود.

ورزش روزانه را روتین هر روزه خود قرار دهید و از انجام مدیتیشن و یوگا غافل نشوید. روشن کردن عود و شمع هم علاوه بر دفع انرژی های منفی، به ایجاد آرامش و فراهم آوردن فضایی آرام بخش برای یک خواب بهتر به شما کمک شایانی می کند.

در نهایت به شما توصیه می‌کنم استفاده از قرص های خواب آور آخرین انتخابتان باشند زیرا علاوه بر عوارض جبران ناپذیر‌شان، اثر‌بخشی مقطعی دارند و در دراز مدت بی خوابی شما برقرار خواهد بود و به دنبال یک قرص قوی تر و قوی تر خواهید رفت. اما اگر با روش های درمان بی خوابی، بی خوابی خود را کنترل کنید، قطعا درمان خواهید شد.

 

چرا بی خواب می شویم؟

برای بررسی روش های درمان بی خوابی، لازم است ابتدا دلیل نخوابیدن خود را بدانیم. برای همه افراد پیش آمده که گاهی بی خواب شوند و در نتیجه آن، روز بعد را با احساس ناخوشایندی آغاز کنند. مواردی مانند استرس، خستگی بیش از حد، گذراندن یک روز پر تنش و حتی داشتن مشاجره می تواند روی کیفیت خواب تان اثرگذار باشد. اما زمانی بی خوابی شما نگران کننده خواهد شد که به صورت مزمن در‌بیاید و شما در اغلب اوقات نتوانید بخوابید. در این صورت است که به دنبال روش های درمان بی خوابی خواهید رفت.

بی خوابی انواع مختلفی دارد ممکن است شما در طول شب بارها از خواب بپرید یا ممکن است صبح روز بعد احساس خستگی داشته و از کیفیت خواب دیشب خود ناراضی باشید و یا حتی اصلا نتوانسته باشید به خواب بروید.

گاهی بیماری هایی مانند افسردگی، آسم، سرطان، آرتریت، درد های گوارشی و حتی اعتیاد و در بسیاری از مواقع عوارض برخی داروها دلیل عدم موفقیت شما در خوابیدن می شود. پس در قدم اول باید دلیل بی خوابی خود را پیدا کرده و سپس به بررسی روش های درمان بی خوابی بپردازید.

به این مطلب امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *